Čomu sa v tehotenstve vyhnúť?

Poďme sa pozrieť na potraviny, ktoré by ste mali počas tehotenstva obmedziť alebo vyradiť z jedálnička úplne.

Sladkosti

Každý asi niekedy zhrešil. Čím ďalej tým častejšie sa ale stretávame s tvrdením odborníkov, že sladké nie je vhodné ani pri bežnom stravovaní, nieto ešte počas tehotenstva. Rafinovaný cukor je akousi civilizačnou drogou. Nedáva nášmu telu okrem krátkodobej energie vôbec nič. Navyše rôzne sladkosti a cukrovinky obsahujú chemikálie, dochucovadlá a stužené tuky. Nikto samozrejme nehovorí, že si nesmiete dať vôbec nič, ale všetko s mierou. Pamätajte na to, že keď to so sladkým preženiete, budete sa po pôrode trápiť s nabranými kilami.

Alkohol a fajčenie

Na svete sa uskutočnilo množstvo prieskumov na tému konzumácie alkoholu v tehotenstve. Došli k jednoznačnému záveru. Tehotná žena by mala výrazne obmedziť alebo úplne vynechať alkoholické nápoje. Tie totiž prechádzajú cez placentu až k dieťaťu. Alkoholizmus v tehotenstve vedie k vzniku fetálneho alkoholového syndrómu dieťaťa, tzn. nízkej pôrodnej hmotnosti. Spomalený rast dieťaťa potom pretrváva aj v detstve.

Ani fajčenie sa tehotným ženám neodporúča. Vdychovaním tabakového dymu sa dostáva do tela okrem nikotínu aj oxid uhoľnatý. K dieťaťu sa vďaka tomu dostane menej kyslíka a živín. U fajčiarok hrozí riziko, že sa dieťa narodí skôr alebo s nižšou pôrodnou váhou.

Surové mäso a ryby

Na pozore by mala budúca mamička byť aj pri konzumácii mäsa a rýb. Morské ryby (žralok, mečúň, tuniak, makrela, šťuka, zubáč) môžu obsahovať ortuť. Sladkovodné, naopak, pesticídy a toxíny. Rovnako tak sa vyhnite rybe pangasius, ktorý sa chová pri použití veľkého množstva chémikálii vo Vietname. Naopak, lososa, ktorý sa chová v Nórsku a obsahuje omega-3 kyseliny, si pokojne dajte. Zabudnite ale na tatarák alebo sushi. Ani vnútornosti hospodárskych zvierat nie sú vhodné. Môžu obsahovať toxické látky alebo zvyškové hormóny.

Mäso by malo byť vždy dobre uvarené alebo upečené. Pri grilovaní si dávajte pozor na nedostatočne upravené kuracie mäso, ktoré by vám mohlo spôsobiť závažné zdravotné problémy. Surové alebo zle tepelne spracované mäso totiž obsahuje veľké množstvo baktérií a toxoplasmu. Tie sú pre plod veľmi nebezpečné.

Káva a čaj

Kto nepije kávu, nie je vraj Slovák. Či je to pravda alebo nie, necháme na vás. Je však známe, že je veľmi obľúbeným nápojom, a to najmä u žien. Obsahuje ale prírodný alkaloid, kofeín. Ten sa ale nenachádza len v káve, ale aj v čaji a kakau. Viac ako čokoľvek iné, býva pre ženy veľmi ťažké vzdať sa svojej pravidelnej dávky tohoto zaručeného života budiča. Je to ale nanajvýš vhodné, pretože kofeín prestupuje, rovnako ako alkohol, skrz placentu až k dieťaťu, a tým aj do jeho krvi. Zvyčajne je naše telo schopné odbúrať kofeín za 3 – 4 hodiny. V tehotenstve je to až 18 hodín. Kofeín zrýchľuje tlkot srdca nielen mamičke, ale aj dieťaťu. Snažte sa preto kofeínové nápoje obmedziť alebo ich úplne vylúčiť.

Syry a vajcia

Pokiaľ holdujete vajciam, dajte si dobrý pozor, aby boli vždy dobre uvarené. Vyhýbajte sa potravinám, ktoré obsahujú surové vajcia, ako šľahané hmoty z bielkov či rôzne dezerty. V lete sa radšej vyhýbajte aj nechráneným zmrzlinám. Medzi syrmi, ktoré nie sú vhodné v tehotenstve, patria tučné smotanové syry a tiež balkánsky syr, ktoré obsahujú veľké množstvo soli. Nekonzumujte ani plesňové syry! Nevhodné sú tiež čerstvé a nepasterizované mlieko a syry. Sú zdrojom baktérií. Bez obáv môžete jesť fetu, goudu, mozzarellu alebo sójové varianty syra, napr. tofu.

Základným odporúčaním pre stravovanie počas tehotenstva a dojčenia by mohlo byť: nejesť dvakrát viac, ale dvakrát kvalitnejšie“.

Pri strave je dôležité počúvať v prvom rade svoje telo, ako reaguje na jednotlivé potraviny a ich úpravu.